Thursday, October 17, 2013

SHANGHAI-BEIJING, CHINA 12-18 NOV 2012 (Part 1)


Assalamualaikum Semua Pembaca Setia 
Travelog Mamma Mia
(Ada ke blog aku ni pembaca setia??? Hahaha...perasan GLAM plak)


 Payah betol nak mulakan kata2 kat blog ni sbb nya otak ngah tepu, xde idea yg nak diilhamkan utk dicoret. Tu sebab byk travel2 yg aku pegi tp xupdate kat blog ni. So skrg ni ngah push jgak diri ni utk update trip ke SHANGHAI + BEIJING 8 hari 6 malam. Ni adalah family trip yang aku pergi pada 11-18 Nvember 2012. Yang join trip ni mak ayah aku, mertua aku, abg dan adik ipar aku dgn isteri dan anak masing2, aunty uncle dan juga cousin2 aku. So total sume yang pegi adalah 19 dewasa, 1 kanak umor 1 1/2 dan seorang bayi umor 8 bulan ( tu anak aku lah tu yg baby tu).  

 Ni lah baby Mia Iris Ariana yang br je masuk 8 bulan masa trip ni
 
Sampaikan tour leader yang follow kitorg tu Mr Jerry Lum pun cakap, ni 1st time dia bawa group yg ada baby paling kecik. Sebab nye masa aku pegi tu musim WINTER, so cuaca sgt sejuk, dia tkot baby xselesa atau xleh nak rasi dgn cuaca kat sana. Tapi aku bgtau, baby aku tu mcm mak nye jgak, adventure so dia mesti akan ok. Jerry ni orang Klang je umornye 28 tahun tp comei je mcm kanak2 riang. Bagus jugaklah bawak tour leader dr msia ni, sebab nnti senang kita nak interact dgn org kat china memandangkan diorg tu xbrapa nak pandai ckp English. 

Vacation aku kali ni menggunakan servis dari travel agent cuti-cuti muslim bersama HONHUB TRAVEL di klang. Person in charge yang prepare semua documentation group aku ni adalah Mr Azalan. Pakej all in flight+ground (nett tau xperlu byr ape2 lg) adalah RM2888 adult termasuk domestic flight dari shanghai ke beijing.

OK ni ksah perjalanan aku. Flight kami menggunakan direct flight by MAS. Seperti biasa, klu travel long journey memang akan guna MAS krn nk selesa apatah lg bawa baby kan. Yng penting mkn byk kali dan sedap. Perjalan aku dr klia ke Shanghai mengambil masa 4 jam. Dan balik nnti dr beijing ke klia mengambil masa 6 jam.

Antara beberapa perkara yang anda perlu tahu keadaan disana sebagai persediaan awal. Ini travel agent aku lah yang bagi supaya nnti jgn ada apa2 prob.

Day 1 : KL - SHANGHAI (11 nov 2012)


Flight kitorg jam 1.40 pagi, maknanya dah masuk 12 nov lah tu tp kitorg dah ada kat airport jam 10 malam. Reason kenapa sampai awal. sbb kitorg mmg suka lepak kat KLIA lama2. hahahah... nk makan2 lg, nak shopping coklat dan nak menunggu semua group trip ni sampai. Selain tu, nak dengan taklimat sikit dr tour leader kitorg. 
Kat bawah ni aku sertakan details flight aku.
12 NOV KUL/PVG MH 386 0140 / 0640
18 NOV PEK /KUL MH 393 1610 / 2235


1st kitorg gi Shanghai dulu. Reason why kenapa kitorg gi shanghai dulu adalah sebab :
Shanghai kitorg plan xde nak shopping sgt sbb pricey sikit dr beijing. So pada awalnya trip ni akan menaiki bullet train ke beijing dr shanghai. So klu kitorg gi beijing dulu, sure menggondong2 barang dgn beg nnti. Susah plak. So baik gi shanghai dulu, melawat2, usha2 barang dan survey2 harga je. Klu shopping pun sikit2 je dulu. 
So xdelah beg berat nnti masa nak naik flight domestic ke beijing. 
Airport di shanghai adalah PUDONG INTERNATIONAL AIRPORT.
 


Masing2 dh pakai wnter coat dr msia sbb nk jimat space dlm luggage. Macam aku ni bawak smpi 4 coat, haruslah bayangkan betapa besar beg. klu tidak nnti dlm gambar baju sama je. Tengok je susunan beg kat atas tu.

Pose dulu sebelum naik flight. Klu korg perasan, klu aku holiday big group mcm ni, 
org yg gi nye sama je muka2 nye. Aku mesti gi ngan fmily2 je.

 Aku dan mr hubby yang sentiasa ceria dan romantik, kerrrr?
























No comments:

Post a Comment

EKSPEDISI KE PERGUNUNGAN AVATAR DI ZHANGJIAJIE CHINA

AVATAR TRIP WUHAN - XIANGYANG - ZHANGJIAJIE - CHONGQING - CHENGDU ASSALAMUALAIKUM SEMUA.... Fuhh lama betol tak update trip2 yan...