Thursday, October 17, 2013

GUANGZHOU-SHENZEN, CHINA 26-31 MAC 2013 (PART I)

Salam semua.....
Baru je 3 hari lepas kita menyambut Hari Raya Aidiladha. Yang uniknya nya raya korban kali ni aku buat trend baru beraya di Langkawi plak. Tapi aku bukan nk cite pasal langkawi tp tentang Trip aku ke Guangzhou Shenzen pada 26-31 Mac 2013. Tengok tarikh tu mmg dah agak lapuk cite ni, tp akan daya masa dan keadaan org bz sibok travel mcm aku ni mmg byk lah trip2 yg dh lapuk 5-10 bulan dan kdang2 tu setahun pun ada lg yg xupdate.
Berikut details jadual yang aku terima daripada agen yg aku pilih seperti biasa Mr. Azalan yang dulunya di Honhub Travel tp sekarang dah bukak bsnes sendiri iaitu Sutera Harbour Vacation Club di Menara Safuan, KL. Paling penting pakej aku ni Muslim Tour lah ye senang sikit nak makan. Klu pakej Pork Free ni agak was2 sikitlah. Yang best nye guna agen ni xpayah aku nak urus wat visa sendiri sbb China negara yang memerlukan Visa untuk masuk ke negaranya.
Trip kali ni aku pergi xramai hanya 11 orang termasuk anak aku Mia Iris Ariana tulah. Budak kecik ni mane leh tinggal walaupun baby lg, pasport dia pun dah naik penuh dok ikot mama dia jalan sakan je. Bukanlah nk kata mama dia banyak sgt duit dok holiday je, tp mmg hobi mama dia suka travelling, so if nak gi mane2 tmpat yg dh target, time tu lah nk kene start kerja keras wat keje disamping bantuan kewangan mr hubby yg comel tu. Bkn anak je comel, suami pun comel jgk.

             Hotel SZX:Days Inn Hotel (hotel yang aku menginap di Shenzen)
             Hotel CAN : Euro Asia Hotel (hotel di Guangzhou)

             Departure date : 26 - 31 MARCH 2013

             Flight detail : 26 MAR 13 MH 376 KUL - CAN ETD/0930 ETA/1335
                                    31 MAR 13 MH 381 CAN - KUL ETD/0100 ETA/0505
                                   (Check in at Guangzhou Airport at 2300pm on the 30/3/2013)
Berikut merupakan harga yang agen aku offer utk trip aku kali ni dan semestinya trip jauh mestilah nk kene naik MAS kan lebih2 lg bawa Mia Iris tu. Dengan harga yang aku byar pd agen tu, kita xperlu bayar apa2 lg dr awal smpi hari akhir melainkan kita ada nak tambah apa2 lg selain dari yg ada dlm ittinerary.

             ADULT FARE   ( ALL IN ) -  RM1999 per adult include Tipping + Visa
             CHILD FARE    ( ALL IN ) -  RM1999 per child with bed
             INFANT FARE ( ALL IN )  -  RM399.00 per infant

      
Paling xbest kalau gi China ni ikot agen, seperti biasa aku gi Beijing dan Shanghai dulu, dia mesti ada compulsory tempat2 lawatan. Ni memang arahan daripada kerajaan mereka kepada syarikat2 perlancongan. So mmg kita xkan dpt skip dr melawat tmpt2 mcm tu melainkan kita gi backpackers, tu mmg best xpayah gi melawat tgk herba lah, pearl lah. Antara tempat wajib dilawati sekiranya anda mengikuti pekej Guangzhou Shenzen ni adalah :
Compulsory shopping stop : 
Chinese Herb & Gem (guangzhou) ;
Silk, Tea & photo (Shen Zhen)

Itinerary:-

Hari Pertama- KL/CAN/SZX (halal lunch / halal dinner)
Sampai2 je di Bai Yun Airport di Guangzhou, time tu dah tengahari lah tp cuacanya mcm cuaca kat cameron ditambah hujan plak masa aku smpi tu, makin sejuk lah gamaknye. Sampai dh tengahari kan, hujan plak tu, mesti lah perkara utama nye kelaparan. So trus gi lunch sebelum memulakan sesi lawatan. 
Ni antara pemandangan di Bai Yun Airport yang sempat aku amik. Maklumlah hujan....


Airport dia besar canggih jugak mcm KLIA....so mmg selesa lah...tp toilet tetap xde paip ye seperti biasa botol mineral kosong sentiasa disisi lah

Sempat jgk aku pose dgn pilot China ni dihadapan laluan ke Hongkong, Macau dan Taiwan.
Klu aku xgi dgn agen, dh lama aku redah masuk Macau dgn Hongkong ni. Tapi apakan daya, aku bawak org lain dlm trip ni.
  Kat dlm airport ni aku terjumpa McDonald dgn design yg agak unik. Rasanya mungkin design sarang burung kot. So aku pun snap jelah gmbr mcd ni. Tp Mcd kat sini xhalal tau jgn plak mkn


Sampai je di airport, disambut oleh tourist guide aku lah nama nyeeeeee.......ape ye...adoii dah lupa plak sbb trip dah lama kan. Abaikan jelah nama dia...
 Comei jgaklah amoi ni jadi guide kitorg....
Nasib Mia leh masuk dgn dia...ada jugak tukang dokong

 
  Bas mini kitorg sepanjang berada dlm trip ni
Selepas short briefing dlm bas dan sesi berkenalan, kitorg terus dibawa lunch. Happy hour..... makan sape xsuka lg2 time sejuk plak tu ditambah dgn 4 jam travel dlm flight tadi. Jom layan beberapa gmbr makan kitorg yg pelahap ni.



Kemudian jom tgk ape jadi selepas lunch plak, meja kitorg bagai dilanggar todak
LICIN SEMUA NYEEE...MMG TERBAEKK

Selepas dah kekenyangan, kitorg dibawa solat jamak di Masjid Shangmeilin sebelum meneruskan perjalanan ke Shenzen yang akan mengambil masa biasanya 2jam melalui hyway ke shenzen.
Tapi malangnya, ntah apa yang terjadi aku pun xpasti, 4 jam mak oi kitorg dlm bas ni nk ke shenzen,jem nye mmg gilerrr sgt. Dengan bas rosak tepi jalan nyelah, dengan waktu ptg org balik kerja nyelah.....mcm2 lah...mmg terrible sgt masa ni. Anak aku dah tido bangon tido bangun balik tp tetap xsmpi2 jgak.

Sampai je di Shenzen dah malam lebih kurang jam 8 malam. So kitorg trus dinner lah. Tak payahlah ye nk tunjuk gmbr time dinner ni sbb xlarat dh nk bergambar penat dok dlm bas. Lepas dah isi perut, kitorg dibawa utk naikkan semangat balik....shopping di LOHU COMMERCIAL CITY. Tp kitorg smpi agak lewat, so byk jugaklah kedai yg dah tutup tp yg bukak pun masih byk lg so sempat jgaklah usha2 handbeg. Penat tadi tiba2 terus hilang plak...hahahaha

Lpas dh jln2 kat Lohu, xlama kat sini sbb masing2 dah penat kan. Patu kami terus dibawa ke hotel utk check in di Days Inn Hotel. Hotel ni mmg best sbb dekat dgn kawasan shopping dan ada kedai noddle soup halal berdekatan hotel ni.
 Pose depan hotel
Keadaan bilik. Tgk mia dah start merangkak atas katil. Dia yg rasmikan katil dulu

Oklah, stop sini dulu sbb dah settle ari pertama. Sampai hotel mandi2 pastu terus tido. Besok byk lg agenda tempat lawatan yg aku nak buat. So byk energy nak digunakan. gud nite.... nnti kita sanbung part II plak ye...
\

No comments:

Post a Comment

EKSPEDISI KE PERGUNUNGAN AVATAR DI ZHANGJIAJIE CHINA

AVATAR TRIP WUHAN - XIANGYANG - ZHANGJIAJIE - CHONGQING - CHENGDU ASSALAMUALAIKUM SEMUA.... Fuhh lama betol tak update trip2 yan...