Monday, May 13, 2013

SINGAPORE 18-20 FEB (PART II)

Salam semua pembaca blog aku ni.

 Tu pun klu ada pembaca lah ye. hehehe.... Arini ada mood skit nak sambung cite pasal trip ke singapore yg aku pegi dah lama tu. tp masih segar di ingatan lg. So nk sambung cite skit ye tmpt2 yg aku sempat pergi selama 3 ari je kat sana, tp dh ckup rasanya sbb spore tu kan kecik je,
rsa mcm aku dh abis pusing 1 spore tu wlaupun br 3 ari.


Pg2 sabtu, selepas pekena maggie cup kat hotel tmpt aku menginap di Jalan Geylang iaitu Hotel Frangrance Pearl. Time aku booking ni online je dr website booking.com klu xsilap harga semalam aku dpt RM 110.00 lah tp xda bfast tau. boleh lah, dan hotel cntik serta agak dekat dgn MRT station geylang. Kene jalan kaki dalam 5-8 minit lah nk e station MRT.

Aku punye hotel menginap, No. Blik 302 tau...

Semalam sesampai je aku kat airport spore, trus naik train nk ke Geylang, tmpt aku booking hotel utk menginap. Tapi sebelum tu, kat station MRT tu, aku dah siap2 beli Singapore Tourist Guide untuk aku nk guna seharian besok.Bagi para pelancong yang ingin berkunjung ke Singapura, disediakan tiket untuk transportasi MRT dan Bus. Dengan tiket ini aku boleh kemana saja tanpa harus bayar apa-apa lagi. Harganya SGD$8/hari, tiketnya ada yang untuk 1 , 2 atau 3 hari, tp kne letak deposit sikit lah  SGD 10 saja so nnti klu korg pulangkan balik pass ni, dia akan return balik lah deposit korg tu.

 Ni pass yg aku beli. Kene beli 2 lah kan sbb aku berdua dgn husband. 
Pass ni xleh lah nk share2 ye

PENTING! Singapore Tourist Pass ini cuma dijual di setesen MRT TransitLink di Changi Airport, stasen MRT di Orchard, Chinatown, City Hall, Raffles Place, Ang Mo Kio, HarbourFront dan Bugis, serta beberapa Singapore Visitors Centre. Maknanya pass ni tidak dijual di semua stasen MRT ye.

Tempat2 yang aku lawati :-

8. Singapore Snow City

Aku ke Spore Snow City hari sabtu, iaitu hari kedua aku smpi di spore. Dr hotel trus ke MRT station yg dekat dgn hotel aku tu. Aku gi sini dulu br masuk ke Science center sbb aku beli tiket 2+1.

2-in-1 Package S$18.00/pax (Science Centre Admission + 1 Hour Snow Play Time)

Tapi time aku pegi dulu, harga tiket nye mcm ni, tgk kat gmbr kat bawah ni.
Ntah masih sama lg ke skrg ni aku xpastilah.
 

Harga tiket terkini leh tgk kat website ni :



9. Orchard Road

Tempat ini dikenal sebagai syurga bg mereka2 yg gila@kuat shopping (shopaholic). Boleh dikatakan hampir semua jalan Orchard Road, akan tersergam Mall2 yg besar2 je tau, yang pasti brg2 nye pun yg branded2 dan MAHALLLLL lah jgk bg aku ni. Kat sini lah brg2 oversea yg up to date latest version atau ner arrival leh dijumpai kat sini sbb kat spore ni brg smpi yg latest2 lg awal smpi sebelum smpi kat Msia.Antara Mall yang terkenal di tempat spt Tangs Plaza, Takashimaya, Wisma Atriya, Lucky Plaza, dan lainnya.

Time ni aku dh teruja nk shopping, so xbyk gmbr yg aku amik. 
Lgpun dh malas skit nk bergambar sbb dah penat sakan berjalan.

10. Raffles Landing Site

 Kat sinilah tmptnye Gabenor Singapore Sir Stamford Raffles sampai kali pertama. Di area ini yang menghadap Sungai Singapore, terdapat patung replika Raffles yang berwarna putih. Patung asli yang terbuat dari ape aku xpasti sgt tp ianya berwarna hitam terletak di Victoria Concert Hall, sekitar 500 meter dari tempat ini.Gambar mcm xde je. Tp aku pegilah tmpt ni. Mungkin tmpt ni mcm boring je that y lah aku xde nk pose. Tp mcm rasa ada amik gmbr, tp bila tgk cam, eh, mane gmbr nye.

11. Clark Quay

Clark Quay ni mcm aku bayangkan pesisir sungai kat Melaka tu lah, siap ada river cruise. Tp aku xnaik pun cruise tu sbb erm biasa je kot bg aku. xde yg menarik. Cuma tmpt ni happening time waktu mlm sbb byk Bar, Restauran dan kedai2 lain sepanjang sungai ni ditambah lg dgn rekabentuk pesisir sungai ni yg dihias cantik dan bersih, selain pemnadangan yg emukau kerana ianya berdekatan dgn esplanade dan merlion park.









No comments:

Post a Comment

EKSPEDISI KE PERGUNUNGAN AVATAR DI ZHANGJIAJIE CHINA

AVATAR TRIP WUHAN - XIANGYANG - ZHANGJIAJIE - CHONGQING - CHENGDU ASSALAMUALAIKUM SEMUA.... Fuhh lama betol tak update trip2 yan...